LR Vyriausybės paskelbta ekstremali situacija, o vėliau – ir visuotinis karantinas daugeliui sukėlė ne tik nepatogumų bei privertė kardinaliai pakeisti nusistovėjusį gyvenimo ritmą. Pažymėtina, kad:
- LR Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“ buvo paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija;
- LR Vyriausybės 2020-03-14 nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikoje paskelbimo“ patvirtintos karantino sąlygos galiojo nuo 2020-03-16 iki 2020-03-30;
- LR Vyriausybė 2020-03-25 priėmė nutarimą Nr. 264 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimo Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ pakeitimo“, kuriuo buvo pratęsta karantino režimo trukmė nuo 2020-03-16 iki 2020-04-13.
- negalėjo kontroliuoti;
- negalėjo protingai numatyti sutarties sudarymo metu;
- negalėjo užkirsti kelio šių aplinkybių atsiradimui;
- negalėjo užkirsti kelio tokių aplinkybių pasekmių atsiradimui.
- tokių aplinkybių nebuvo sudarant sutartį ir jų atsiradimo nebuvo galima protingai numatyti;
- dėl susidariusių aplinkybių sutarties objektyviai negalima įvykdyti;
- šalis, neįvykdžiusi sutarties, tų aplinkybių negalėjo kontroliuoti ar negalėjo užkirsti joms kelio;
- šalis nebuvo prisiėmusi tų aplinkybių ar jų padarinių atsiradimo rizikos.
- tos aplinkybės atsiranda arba nukentėjusiai šaliai tampa žinomos po sutarties sudarymo;
- tų aplinkybių nukentėjusi šalis sutarties sudarymo metu negalėjo protingai numatyti;
- tų aplinkybių nukentėjusi šalis negali kontroliuoti;
- nukentėjusi šalis nebuvo prisiėmusi tų aplinkybių atsiradimo rizikos.
- nutraukti sutartį ir nustatyti sutarties nutraukimo datą bei sąlygas; arba
- pakeisti sutarties sąlygas, kad būtų atkurta šalių sutartinių prievolių pusiausvyra.
- Vien tik ekstremaliosios situacijos ir visuotinio karantino dėl COVID-19 paskelbimas nesudaro pagrindo nevykdyti prievolių remiantis nenugalimos jėgos (force majeure) institutu.
- Norint remtis force majeure aplinkybėmis, reikia įrodyti visas sąlygas, kurias nustato Lietuvos Respublikos įstatymai ir teismų praktika.
- Lietuvos teismai taiko griežtą force majeure modelį, todėl įrodyti nenugalimos jėgos aplinkybių egzistavimą yra sudėtinga, o pareiga įrodyti šias aplinkybes tenka šaliai, kuri remiasi force majeure institutu.
- Kita vertus, ekstremalioji situacija bei visuotinis karantinas dėl COVID-19 yra pagrindas nukentėjusiajai sutarties šaliai kreiptis į kitą šalį su prašymu pakeisti sutarties vykdymo sąlygas dėl iš esmės pasikeitusios sutartinių prievolių vykdymo pusiausvyros.
Vilma Gečaitė-Olišauskienė
Vadovaujanti partnerė, advokatėEl. paštas:
vilma.gecaite@monerelege.ltTelefonas:
+370 676 03929